ՍԵՅՐԱՆ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԻ «Ինչու՞ ես տխուր» գրքի վերահրատարակումը մեծ հետաքրքրություն է առաջացրել ընթերցողների շրջանում։ Սեյրան Գրիգորյանը հեղինակ է 5 գրքի։ Ներկայումս ամբողջացնում է իր պատմվածքների ժողովածուն։ Աչքի է ընկել հասարակական-քաղաքական ակտիվ գործունեությամբ։ Մասնակցել է Արցախի ինքնապաշտպանական մարտերին՝ «Արաբո» և «Մուշ» ջոկատների կազմում։ 1990-1995 թթ. եղել է Գերագույն խորհրդի անկախ պատգամավոր։ Ակտիվ մասնակցություն է ունեցել դատական համակարգի, իրավապահ մարմինների, զինված ուժերի ապակուսակցականացման հարցում (1990 թ.)։ 88-ի երկրաշարժի ժամանակ հիմնել է «Ազգային կառույց» ՀԿ-ն և համակիր ակտիվիստների ու հարյուրավոր կամավորների հետ օգնության տարբեր աշխատանքներ իրականացրել աղետի գոտում։ 1989-ին ստեղծել է «Հայերի ցեղասպանության ուսումնասիրության կենտրոն»։ 1995-1996 թթ. հավաքած նյութերն ամբողջությամբ տրամադրել է Հայոց Ցեղասպանության ինստիտուտ-թանգարանին։
Հեղինակել է հրապարակագրական նյութեր և հեռուստատեսային հաղորդաշարեր։ Նրա նախաձեռնությամբ խորհրդային տարիներին եթեր է հեռարձակվել թմրամոլության մասին առաջին հեռուստահաղորդումը։ Ռեպորտաժներ է վարել կալանատներից, ազատազրկման վայրերից։
Սեյրան Գրիգորյանը մասնագիտությամբ իրավաբան է։ 2008-ից հիմնել և տնօրինում է «Արագո-Ս» փաստաբանական ընկերությունը։ Մեր զրույցի առիթը նրա «Հավերժ ստերի երկիրը» գիրքն է։
-«Դժվար էր ասել՝ այդ օրը 1333 թվականի փետրվարն էր, թե 2333 թվականի փետրվարը, թե մեկ այլ տարվա փետրվարը, բայց այդ օրը ցուրտ էր, և երկրագնդի վրա լռությունից ավելի լռություն էր»։ Սա անժամանակությու՞նն է... կրկնվող օրեր, ժամանակներ, պատմություններ։ Սակայն գրում եք նաև՝ վերջն էլ է վերջանում։ Գուցե վերջանա նաև ստի՞ իշխանությունը։
-Մարդկանց դարեր ի վեր շարունակաբար ֆիլտրում են, ստերիլացնում ստերով, կեղծ ու ճշմարտանման քողարկված գաղափարներով, աստվածաշնչային երազախաբությամբ և այլ դավանաբանական գաղափարախոսությամբ, հնարված ապագայի երազանքներով, ցինիկ պատրանքային, հավասարակշռված խոստումներով, խորհրդավոր բազմիմաստ դատողություններով…, և այդ ամենն այն աստիճան, որ մարդը չգիտի թե ինքն ով է, որն է ճիշտը և որը՝ սուտը: Եվ այդպես անցնում է մարդկության ու մարդու կյանքը, և մարդկությունն ու մարդը մնում են սեփական ինքնաոչնչացման մեջ։
Մեր թվարկությունից շա՜տ առաջ ծնված հազարավոր անբարոյական քաղաքական գործիչներ, քաղաքական տեսաբաններ չեն մեռել, ու չհուսաք, որ կմեռնեն, նրանք անմահ են: Ինչպես դարեր առաջ, նրանք հիմա էլ շարունակում են մարդկանց վզին փաթաթել իրենց անբարոյականությունները՝ որպես միակ ճշմարտություններ, և ի հաստատումն իրենց անքննելի ճշմարտությունների՝ հազարավոր մարդկանց կախում են, սպանում, գնդակահարում, ողջ-ողջ այրում, սովի մատնում, բանտերը նետում, նրանց արժանապատվությունը ստորացնում, նսեմացնում այն աստիճան, որ հանկարծ որևէ մեկի մտքով չանցնի մտածել, թե ինքը դեռ մարդ է:
-Մասնագիտությամբ իրավաբան եք, մեծ թվով հրապարակագրական նյութերի, հեռուստատեսային հաղորդաշարերի, գրքերի հեղինակ։ Եղել եք ՀՀ Գերագույն խորհրդի անկախ պատգամավոր, ազատամարտիկ։ Ո՞րն է Ձեզ համար ամենահարազատը նշվածներից՝ իրավաբան Սեյրան Գրիգորյա՞նը, գրո՞ղը, հասարակական-քաղաքական գործի՞չը, ազատամարտի՞կը։
-Այն ամենը, ինչը Դուք նշում եք, բոլորն էլ ինձ հարազատ են, դրանք մի ամբողջություն են, իմ ապրածը, և այդ բոլորի հավաքականության մեջ ձևավորվել է ի՛մ «ես»-ը: Բացի այդ, հանուն մեր անկախության, 1988-1995 թվականներին ներգրավվել եմ քաղաքականության մեջ:
-«Հավերժ ստերի երկիրը» գիրքը որոշակի ժամանակահատվածի՞ է վերաբերում, թե՞, այնուամենայնիվ, բոլոր ժամանակների մասին է։ Եվ արդյո՞ք «հավերժը» դատավճիռ, վերջնագիր չէ։
-Գիրքը վերաբերում է ինչպես կոնկրետ ժամանակահատվածների, այնպես էլ ընդհանրապես տարբեր ժամանակների, և, իհարկե, ոչ միայն այն երկրին, որտեղ ապրում ենք: Հավերժությունը դատավճիռ է, վերջնագիր բոլորիս համար, և նրանից անհնար է խուսափել:
-Ի՞նչ կարող է ասել այն այսօրվա ընթերցողին։
-Ոչ մի գիրք այսօր կամ վաղը չունի, այն միշտ մարդկանց հետ պետք է ապրի, եթե, իհարկե, չի գրվել կոնկրետ ժամանակի կամ առիթի համար: Խորհրդային տարիներին գրողներին պարզապես ստիպում էին, որ գովերգեն, փառաբանեն խորհրդային կարգերը, սոցիալիստական և մարքսիստական գաղափարախոսությունը, հակառակ պարագայում գրողը պարզապես դատապարտված էր դառնալու ժողովրդի թշնամի, դրանից բխող բոլոր հետևանքներով:
-Ինչի՞ց է ծնվում գրական գործը՝ սիրու՞ց, զայրույթի՞ց, հուսահատությունի՞ց, մտքերի խտացումի՞ց, տիեզերական ազդակների՞ց։
-Ստեղծագործողի մեջ գաղափարը, գրական գործը ծնվում է իրենից անկախ, իրենից շա՜տ հեռու և հենց իր մեջ: Դա տառապանք է, հավատք, սեր, խաբկանք, հուսահատություն, տիեզերական շունչ, սեր, ինքնասպանության մղում, ապրելու կամք, չարություն ու բարություն, պայքար, հույս, և այն ամենը, ինչը ունի մարդը: Ընդհանրապես իմ նախընտրածը գրականությունն է, դա իմ էությունն է, Բարձրյալի կողմից տրված նվերը: Բայց ստիպված եմ ժամանակիս առյուծի բաժինը հատկացնել մասնագիտական հարցերին, քանզի կյանքն իր պահանջներն է դնում, ու չես կարող խուսափել դրանից:
Շատ եմ սիրում կյանքը, սիրում եմ բնությունը, նա անսահման հրաշք է:
-«Հավերժ ստերի երկիրը» քաղաքակա՞ն գիրք է։
-«Հավերժ ստերի երկիրը» իր մեջ ունի քաղաքական լուրջ հավակնություններ, հիմնարար ուղղություններից է անկախության գաղափարը, որը երբեմն-երբեմն հոշոտում են՝ օտարասիրություններով, օտարագաղափարախոսություններով, օտարամոլություններով, և այդպես հեռացնում են մեզ մեզանից, իսկ այդ ժամանակ մեր մեջ պարզապես դատարկություն է մնում: Շատ ենք անցել այդ ամենի միջով և անկեղծ ասած չենք ձերբազատվել օտարամոլությունունից, այն շատ ամուր է մեր մեջ նստած:
-Գրում եք՝ այն ազգը որ գաղափարախոսություն չունի, ինքն իր հանդեպ նույնքան վտանգավոր է, որքան արյունարբու թշնամին։ Այս համատեքստում՝ մեր պայքարը պետք է լինի ավելի շատ ներսի՞, թե՞ դրսի թշնամու դեմ։
-Մեր ազգի համար միակ իրական ուղղությունը սեփական գաղափարախոսությանը ապավինելն է: Ցավոք, բոլոր ջանքերս այդ ուղղությամբ ցանկալի արդյունքներ չտվեցին, այն դեպքում, որ ներկայացրել եմ ազգային գաղափարախոսության հիմնարար սկզբունքները: Քաղաքական ուժերը և հասարակական գործիչներն այդպես էլ չցանկացան կամ չըմբռնեցին այդ ամենը:
Ինքս բավարար ֆինանսական ռեսուրսներ չունեմ, որ ձեռնարկեմ այդ շատ կարևորագույն ու բարդ աշխատանքը: Ազգային գաղափարախոսության կայացման համար բավականին մեծ աշխատանք պետք է տարվի, մարդկային ու ֆինանսական ռեսուրսներ են անհրաժեշտ:
Ազգային գաղափարախոսությունն ընդամենը Հայաստանը չէ, այն ներառում է համայն հայությանը: Հակառակ պարագայում պարզապես չի կայանա:
Առանց ազգային գաղափարախոսության մենք թույլ ենք, անպաշտպան, և ազգային մտավոր ու ֆիզիկական էներգադաշտը միշտ էլ վտանգված կլինի: Ինչպես դարեր առաջ, այնպես էլ այսօր ցանկացել են և ցանկանում են մեզ կտրել մեր էներգադաշտից: Այդ դեպքում պարզապես այլոց զոհասեղանների համար կմնանք որպես զոհ: Ազգը, եթե գաղափարախոսություն չունի, ինքն իր հանդեպ նույնքան վտանգավոր է, որքան արյունարբու թնամին: Իրականում մեր ազգի ամենամեծ պաշտպանությունը ազգային գաղափարախոսություն ունենալն է, առանց դրա մեր ողբերգությունները կրկնվելու են: Պայքարը եղել ու լինելու է ինչպես ներսի, այնպես էլ արտաքին թնամու դեմ: Երկուսն էլ շատ վտանգավոր են:
-«Ոչ ոք չգիտի, թե երկինքն ինչու է կապույտ, ծառերը՝ կանաչ, երկրագունդը՝ կլոր, տիեզերքը՝ անծայր, և ինչու է կյանքը գոյություն։ Ոչ ոք չգիտի, թե ինչպիսին կլիներ ամեն ինչ, եթե մարդը չլիներ այնպիսին, ինչպիսին որ կա»։ «Աշխարհը, կյանքը զուգորդվում է մարդու հետ, աշխարհի ձևը որոշում է մարդու ինչպիսին լինելը, հավերժությունը ձանձրանում է առանց մարդու»։ Այս բանաձևումները ձեր գրքից եմ վերցրել, բայց նաև ասում եք, որ երբեմն թվում է, թե մարդն ավելի չար է, քան չարքը, և այդ ժամանակ հնարավոր չէ պարզել՝ մարդու՞ց է ծնվել չարքը, թե՞ չարքից մարդը։ Ինչպե՞ս գլուխ հանենք ինքներս մեզնից: Աշխարհին պե՞տք է մարդը (մարդկությունը), թե՞ ոչ։
-Առանց մարդու իմաստազրկվում է ամեն ինչ, նույնիսկ Աստված: Աստծու ինչի՞ն է պետք այդ ամենը, եթե չկա մեկը, ով իրեն հավատա, երկրպագի, նվիրվի իրեն, և առանց այդ ամենի ո՞վ է Աստված: Առանց մարդու հավատքի նա անգամ կարող է որբանալ: Առանց տիեզերական իմաստության, առանց անկողմնայինից ստացվող ինֆորմացիայի, առանց անկողմնայինի հետ ուղղակի կամ անուղղակի հաղորդակցվելու, դժվար է ասել, թե մարդն ով կդառնա, և ինչպիսին կլինի կյանքը:
Եթե հնարավոր լիներ մարդու միջից հանել նրա ամենախոր տեղում ծվարած չարքը, մարդը կլիներ շատ ավելի երջանիկ, բայց այդ դեպքում ո՞վ կլիներ մարդը, ո՞վ: Եթե չլիներ մարդը, չէր լինի նաև չարքը, եթե չլիներ չարքը, չէր լինի նաև մարդը: Դրանք մի ամբողջական գոյություն են: Կարծում եմ՝ եթե մարդու միջից հանեն չարքին, նա պարզապես կցամաքի, կչորանա: Հարկավոր է հասկանալ՝ ինչպես անցյալը, ներկան և ապագան մի ամբողջություն են: Առանց մեկը մյուսի պարզապես կլինի տորիչելյան դատարկություն:
-Դուք գրում եք, որ ժողովրդի առաջին թշնամին իշխանությունն է, հետո հավելում, որ ժողովուրդն էլ մեղք ունի, որ հանդուրժում է սրանց. հարմարվողականությունն ու հանդուրժողականությունը նրա մեծագույն սխալն են։ Բայց չէ՞ որ ժամանակ առ ժամանակ ցույցեր են լինում, ընդվզում, «թավիշ»... Ի՞նչ է դա, ի՞նչ է տալիս կամ ի՞նչ տվեց մեզ «չհանդուրժելը»։
-Այո, ժողովուրդն է բերում իշխանությանը և հաջորդ պահին սկսում պայքարել նրա դեմ: Ժողովուրդը նախ վաճառում է իրեն, իշխանավորները գնում են այն և «հանուն ժողովրդի» թալանում նրան: Դա ինչ-որ նորություն չէ: Իսկ այդ դեպքում ո՞վ է մեղավոր, իհարկե, առաջին հերթին, իրեն վաճառողը, և ինչպես գրքում է ասվում՝ ժողովուրդը հետո բողոքում է, որ իրեն շան տեղ չեն դնում: Իրականում հենց շան տեղ են դնում, ուղղակի ժողովուրդը դա սխալ է հասկանում: Ինչ վերաբերում է երբեմն-երբեմն ընբոստանալուն, ապա դա բնական է, համբերության բաժակն է լցվում: Բայց հետո ամեն բան վերադառնում է իր նախկին տեսքին, և կյանքն այդպես շարունակվում է մինչև հաջորդ ընդվզումը:
-Հենց դա էլ ստի իշխանությու՞նն է...
-Սուտը և ստաբանությունը իշխանության պահպանման կարևորագույն և հիմնարար հենարանն են, պաշտամունքը, չգրված կրոնը, երկաթյա գաղափարախոսությունը, ապրելակերպը, գոյության պահպանման անփոխարինելի, կարևորագույն միջոցը, ռազմավարությունը, մարտավարությունը, հավատքից ավելի ուժեղ հավատքը և այլն։ Ստի իշխանության մասին կարելի է գրել ու գրել, այն ոչ սկիզբ ունի, ոչ վերջ, դա մարդկության անբաժանելի մասն է: Եթե մարդկության համար այդքան կարևոր չլիներ սուտը, այն վաղուց ինքաոչնչացված կլիներ: Սակայն դարեր ի վեր այն կատարելագործվում է, նոր որակներ ու կերպարանքներ ստանում: Իսկ ճշմարտությունը հիշում են, քանզի այն ընդամենը պետք է, դա էլ քիչ չէ, հո որպես անպետքություն դեն չե՞ն գցելու:
-Երբ պայքարում են իշխանության դեմ, ստի դե՞մ են պայքարում, թե՞ իրենք իրենց դեմ։
-Մարդն անընդհատ պայքարի մեջ է՝ ինքն իր հետ, հետո իր դեմ, դարձյալ ինքն իր հետ, շրջապատի, իր երկրի, մարդկության, տիեզերքի, անսահմանության, վեջապես Աստծու հետ, դա է մարդու էությունը, դա է մարդը: Երբ կռիվն ավարտվում է, մարդը համոզվում է, որ ինքը պարզապես գոյություն չունի, մի դատարկ տեղ է, բայց արդեն ուշ է լինում, քանզի նա այլևս չկա, պարզապես ինքնաոչնչացվել է, բայց այդ մասին իմանում է շա՜տ հետո, այն աշխարհում:
-«Մարդը, որ արյուն է տվել հայրենքիի համար, մտածում է հայրենիքից փախչելու մասին»։ Դուք տարբեր օրինակներ եք մատնանշում գրքում։ Հիմա հարց՝ անհայրենիք երկնքի տակ ապրե՞լն է բարդ, թե՞ սեփական հայրենիքում քեզ անհայրենիք զգալը։ Ի վերջո, մարդիկ, մանավանդ նրանք, որ մութ ու ցուրտ, պատերազմ էին տեսել, գաղթեցին դժվարությունների՞ երեսից, թե՞ անարդարության։
-Անհայրենք ապրելը մե՜ծ ողբերգություն է, անկախ նրանից թե այդ մարդն ով է: Առավել ևս այն մարդու համար, ով պատրաստ է կյանքը հայրենիքին նվիրելու: Մարդն արժանի է, որ արժանապատիվ ապրի: Իսկ այն պահից, երբ մարդը կորցնում է արժանապատիվ ապրելու հնարավորությունը կամ հույսը, վհատվում է այն աստիճան, որ հայրենիքը սկսում է քիչ-քիչ օտարանալ, և մնում է միայն հայրենիքի նկատմամբ կարոտը, իսկ կարոտը հայրենիք չէ: Կարոտի համար կյանքդ չես տա: Մարդիկ իրականում մի շարք պայմաններից արտագաղթեցին, այդ թվում՝ դժվարություններից, անարդարություններից, հուսահատությունից, վաղվա նկատմամբ անհեռանկարությունից:
Հայրենիքը լքել են նաև շատ ազատամարտիկներ, ովքեր հարյուրավոր անգամներ մահվան աչքերին են նայել, անցել են ամենադաժան փորձություններով։ Դա ազգային դժբախտություն է, մեր դժբախտությունը: Շատ ազատամարտիկներ այսօր էլ ապրում են ծայրահեղ ծանր պայմաններում, մոռացության մատնված, կարելի է ասել, արհամարհված։ Սակայն նրանք ողորմություն չեն մուրում: Նրանք արժանապատվորեն են տանում իրենց «պատիժը»: Փա՜ռք ու պատիվ մոռացության մատնված այդ նվիրյալներին, որոնցից ամեն մեկը գուցե արժանի է ազգային հերոսի պատվին:
-«Եկավ երկար սպասված բաղձալի անկախությունը, և սկսվեցին «ժամանակավոր» դժվարությունները։ Այդ անկախության համար հազարավոր մարդիկ վճարեցին, որ դառնան սեփական երկրի ստրուկը»։ Ինչու՞ ազատությունը դարձավ հարաբերական, չակերտներում, ստացվում է՝ ստրկությունը ընտրությու՞ն է։
-Ցանկացած երկրում, այդ թվում՝ սեփական երկրում, եթե մարդն ազատ չէ, անվերապահորեն ստանում է ստրուկի կարգավիճակ: Ստրկությունը միայն շղթայված մարդը չէ, ստրկությունը սկսվում է նախ ամեն մարդու միջից, հետո դառնում ապրելակերպ, փիլիսոփայություն, անգամ գաղափար։ Դա արդեն ինքաստրկացումն է, ինչին ձգտում են հասնել իշխանությունները: Դրան հասնելուց հետո իշխանություններն ամեն ինչ անում են, որ ստրկությանը հարմարված հասարակությունը դա համարի լավագույն ապրելակերպը, համարի իր երջանկության ձևերից մեկը: Այդպես կայանում է ստրկության երջանկության բանաձևը: Մի քանի տող իմ գրքից. «Խո՜ր ու մութ ձորերում շա՜տ ժողովուրդներ իրենց չունեցած արդարությունն էին փնտրում՝ նրանք շատ քաղցած էին, և նրանց հաց տվող չկար:
Ձորի վերևում կուշտ մարդկությունը ճառեր էր ասում սովյալներին փրկելու մասին, բայց ներքևի ժողովուրդները չէին լսում… շատ էին սոված, միայն ուտելու մասին էին երազում»:
Սա մի հատված է մարդկության պատմությունից...
Մարդկությունը լրջագույնս զբաղված է իր ինքաոչնչացմանը հասնելու հարցերով, և ժամանակ չունի զբաղվելու սեփական փրկության խնդիրներով:
-«Մանկություն» մանրապատումով եք ավարտում գիրքը: Ինչու՞։
-Կարճ էքսպրոմտով ներկայացրել եմ վայրկյաններ տևող կյանքը:
-«Արևը կյանքի աղբյուրն է, բայց այն երբեմն այնքան դաժան է, որ իր ճանապարհին այրում է կյանքի ամեն մասնիկ» («Դա ոչ երկրի վրա էր, ոչ երկնքում») ։ Այս տողերը շատ եմ հավանել։
-Ձեր հավանած տողերը բազմիմաստ են, այդ տողերում այնքա՜ն շատ բան կա թաքնված, ինչպես նաև այս գրքում։ Հարկավոր է պարզապես գտնել այդ ամենը:
Զրույցը՝
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ